Gaudí en Gerritsen: de natuur als inspiratiebron
Een regenachtige dag in januari is een goede reden om wat tuinboeken uit de kast te halen. ‘Buiten is het groen’ (2008) van Henk Gerritsen is onlangs herdrukt, voor het eerst in drie talen: Duits, Engels en Nederlands. Inmiddels een echte klassieker. Gerritsen overleed in 2008 en heeft het succes van het boek dan ook niet mee kunnen maken. Of is het juist een succes omdat hij overleden is? Er zijn nogal wat kunstenaars pas na hun dood tot grote roem gestegen. Gaudí bijvoorbeeld, al genoot hij ook al aanzien in zijn tijd in de regio Barcelona. Gerritsen en Gaudí hoe zit dat? Zijn er overeenkomsten? Liefde voor de natuur en je daardoor laten inspireren, dat hadden de heren overduidelijk gemeen. Beiden stierven -laten we het noemen- niet rijk aan geld. Gaudí bedelde aan het einde van zijn leven en leefde in de Sagrada Familia waarvoor hij alles over had. Gerritsen stopte alles in zijn tuinen en schrijft meerdere malen over geldproblemen als bezoekers uitblijven.
Gaudí had een beschermheer, Güell, die het hem mogelijk maakte paleizen te bouwen en het wereldberoemde Parc Güell te ontwerpen. Gerritsen had sinds 1999 een soort van beschermvrouw. De Zuid-Afrikaanse Strilli Oppenheimer bezocht in september 1999 de Prionatuinen in Schuinesloot, het levenswerk van Gerritsen en Schlepers. Omdat de tuinen uitgedroogd en verdord waren, kreeg hij de dag voor haar bezoek, zo schrijft Gerritsen, de wind van voren van een Nederlandse tuinclub. ‘Het is toch een schande dat u dit durft te laten zien.’ Oppenheimer daarentegen omhelst hem en ziet in Gerritsen een zielsverwant in het tuinieren met respect voor de natuur. Vlak daarna zit Gerritsen in een vliegtuig naar Zuid-Afrika om daar de tuinen van de Oppenheimers te bekijken. Vervolgens krijgt hij de opdracht met het familielandgoed Waltham Place in Berkshire Engeland aan de slag te gaan. Oppenheimer maakte het tot slot met financiële steun voor Gerritsen mogelijk zijn magnum opus ‘Buiten is het groen’ te schrijven, waarin hij zijn denkbeelden uiteenzet.
Gerritsen hield van knippen en creëerde een buxus/taxus knipwerk, mede gebaseerd op de schoorstenen van Gaudí.
Ik ben een grote fan van Gaudí en heb nooit geweten, voor ‘Buiten is het groen’ verscheen, dat het intrigerende taxus en buxusknipsel in Kaatje’s tuin mede gebaseerd is op de absurde ventilatietorens op de bouwwerken van Antonie Gaudí.
Zomer in de Prionatuinen 2014
Zomer in Barcelona
Mocht je plannen aan het maken zijn voor een stedentrip schrijf Barcelona dan hoog op je wensenlijstje. De eerste keer dat wij er waren, was één van Gaudí’s meesterwerken, Casa Batlló, nog niet geopend voor publiek. Dus volgde er een tweede keer. Pas sinds 2004 kun je het bijzondere woonhuis in zijn geheel bekijken. En het is fantastisch. Vol vernunft, licht en organische vormen. Op het dak de ventilatietorens zoals ze ook model stonden voor Kaatje’s tuin, het knipsel dat zijn voltooiing had in 2000. Het dak heeft de vorm van een draak. Plafonds als schelpen, de voorgevel heeft een bottenstructuur. Alle werken van Gaudí zijn fascinerend en geïnspireerd op de natuur. Daarnaast zijn ze technisch briljant. Van harte aanbevolen dus: Barcelona.
Schuinesloot mag ook op je wensenlijstje voor dit jaar niet ontbreken. Ga zelf eens Gerritsens Gaudí interpretatie bekijken. Gerritsen had een grote plantenkennis op basis waarvan hij zijn tuin creëerde. Het is dit jaar ook mogelijk om te blijven slapen in de Prionatuinen. Een unieke ervaring. Het voormalige theehuis is omgetoverd tot gastenverblijf. Meer informatie: www.prionagardens.blogspot.com
Dit vind ik weer een hele mooie en leerzame post, Ellen.
Ik ben al lang een fan van Henk Gerritsen – ik noem hem zelfs in mijn laatste blogpost – en de link met Gaudi: dat wist ik niet.
Hartelijke groet, Zem.
Dank je wel Zem. Ik las je laatste blogpost en ben benieuwd hoe de natuur zich in je tuin gaat ontwikkelen. Gaudi en Gerritsen hebben dat ook gemeen: een inspiratiebron voor velen!
Mooi en lezenswaardig stuk. Ik ben bij de boekpresentatie van Henk’s boek op Waltham Place geweest en zag met hoeveel respect de ‘Oppenheimers’ met Henk zijn werk omgingen. Naast de Prionatuinen is Waltham Place een van de weinige plaatsen waar Henk zijn talent ( ook dankzij Strilli Oppenheimer) tot volle wasdom is gekomen
Dank je wel Henk, het is absoluut ‘een geluk’ geweest dat Strilli Oppenheimer op zijn pad gekomen is. Hierdoor is zijn groene erfenis ‘verdubbeld.’ Het is jammer dat hij niet meer heeft mogen meemaken van zijn successen…